NASI LEMAK


Email ini dikirimkan oleh seorang hamba Allah & saksi kejadian .....

Mengisahkan berkenaan seorang peniaga Nasi Lemak di Kampong Baru, kedai

makannya sungguh laku dan pelanggan setiap hari memenuhi kedainya untuk

mendapatkan nasi lemak setiap hari. Menurut beliau, resepi sambal keluarga

turun-temurun merupakan strategi utama menyebabkan nasi lemak beliau laris.

Tanpa pengetahuan orang ramai, rupa-rupanya "resepi rahsia" yang

dimaksudkan itu ialah bangkai ular yang digunakan sebagai pelaris untuk

menyedapkan nasi lemak beliau. Bangkai ular berkenaan diwapkan didalam

periuk nasi lemaknya menggantikan daun pandan. Setelah lama mengaut

keuntungan hasil menipu orang ramai, Kak Kiah (nama betulnya perlu dirahsiakan) bercadang untuk menunaikan umrah di Mekah menggunakan hasil perniagaan beliau.

Pada malam sebelum beliau bertolak ke Jeddah, anak sulongnya menyatakan

bahawa ibunya meraung-raung kepanasan walhal malam itu hujan

renyai-renyai diluar. Setelah tidak tahu untuk berbuat apa-apa, maka

beliau memanggil orang kampung termasuklah saya (penulis) ke rumah untuk

membantu. Kalau nak diikutkan pengalaman saya, hanyalah sedikit sahaja

dalam ilmu perubatan ini.

Saya sampai kira-kira jam 10.30 malam, ketika itu hujan renyai masih belum

berhenti di sambut pula dengan raungan Kak Kiah yang semakin kuat.Saya

selawat tiga kali sebelum melangkah masuk ke rumah 2 tingkat Lorong Raja

Muda itu dan memberi salam. Jiran-jiran sudah ramai menunggu didalam.

Kak Kiah berada ditengah dengan 6 orang lelaki memegang tangan dan kaki

beliau. Saya mengambil tempat dikepalanya dan melihat badannya

berpeluh-peluh manakala kulitnya seperti hendak menggelupas. Saya meminta

air masak, sebiji telur, santan kelapa dan ikan bilis daripada anak

lelakinya. Ianya tidak menjadi masalah kerana merupakan bahan yang

digunakan seharian. Saya gelekkan telur pada permukaan dahinya, raungan

Kak Kiah semakin kuat dan nyatanya beliau sungguh marah sungguh terkejut

saya apabila beliau menjelirkan lidahnya lalu terkeluar lidah yang

bercabang seperti ular. Tanpa membuang masa saya menaburkan ikan bilis ke

atas badannya lalu dicurahkan dengan air masak, rontaan Kak Kiah semakin

kuat, kulitnya mengelupas dan bersisik lagi busuk. Lalu saya minta anak

lelakinya mencurahkan santan ke badannya, Kak Kiah menjerit kuat dan meronta-ronta.

Pada ketika itu seluruh badannya mengeluarkan asap, begitu juga daripada

bawah tilamnya. Bau yang busuk tadi telah berganti bau wangi umpama lemak

yang datang daripada bawah tilam. Saya arahkan jiran-jiran mengangkat tilam berkenaan.

Alangkah terkejutnya saya apabila mendapati dibawah tilam beliau, penuh

dengan ............ ......... ...


































.......
Nasi Lemak
Heh...Heh... Heh...Jangan mare ...... Dah! Cerita ni tipu jer ........Pergi buat keje tu haa ...apo ... nak makan gaji buto ko ?????


*p/s : Janganlah mare! Haku pun terkene daaaaa ..... "Cipan betul! bukan main srius aku baca cerita ni,

1 comments:

Noor Ariffshah berkata...

Assalamualaikum,

Kalau footnote you tak bagi tau tipu tadi, dah percaya dah.

Nanti boleh minta ilmu sikit. Tapi macamana boleh teringat nasi lemak Kampung Baru ni. Mesti ada apa apa...

Selamat Ramadhan

Free counter and web stats website counter