DEKATKAN DIRI DENGAN ALLAH


Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Rasulullah s.a.w.,
sabdanya:

Allah Azza wa jalla berfirman-dalam Hadis Qudsi: "Aku
adalah menurut sangkaan hambaKu dan
Aku akan selalu besertanya selama ia mengingat
padaKu."

"Demi Allah, nescayalah Allah itu lebih gembira kepada
taubatnya seseorang hambaNya daripada seseorang di
antara kamu semua yang menemukan sesuatu bendanya yang
telah hilang di padang yang luas."

"Barangsiapa yang mendekat padaKu dalam jarak
sejengkal, maka Aku mendekat padanya dalam jarak
sehasta dan barangsiapa yang mendekat padaKu dalam
jarak sehasta, maka Aku mendekat padanya dalam jarak
sedepa. Jikalau hambaKu itu mendatangi Aku dengan
berjalan, maka Aku mendatanginya dengan
bergegas-gegas. "


Sesungguhnya al-Quran mempunyai tiga hak yang wajib ke
atas umat Islam untuk menunaikannya.

Pertama, hak untuk membaca dan bertilawah kepadanya.
Kedua, hak untuk bertakbir atau memahami makna dan
menjiwai kehidupan. Ketiga, hak untuk beramal dengan
seluruh isi kandungannya

Sabda Rasulullah S.A.W. :
"Berdoalah kalian kepada Allah dengan keyakinan agar
dikabulkan. Ketahuilah bahwa Allah tidak akan
mengabulkan doa orang yang hatinya hampa dan tidak
sungguh-sungguh" (HR Turmudzi dan al-Hakim).

Sesungguhnya Allah, para malaikat, penduduk langit dan
bumi sampai semut dan ikan mendoakan kebaikan kepada
orang yang mengajar kebaikan kepada manusia. (Hadis
riwayat Tirmizi)





0 comments:

Free counter and web stats website counter